0% Complete
|
ورود به سامانه
|
ثبت نام
صفحه اصلی
/
icemd2023
کنترل برداری با استفاده از کنترل کننده مدلغزشی برای موتور القایی تک فاز بدون حسگر سرعت با وجود نامعینی های پارامتری موتور
نویسندگان :
علی جعفری
1
مهرداد غلامی
2
1- دانشگاه کردستان
2- دانشگاه کردستان
کلمات کلیدی :
موتور تک فاز القایی،کنترل برداری،تخمین سرعت،سنسور سنجش سرعت
چکیده :
با وجود کاربرد بسیار موتور های القایی در موضوعات گوناگون مانند،مصارف صنعتی،کاربردهای خانگی و داخل فروشگاهی،مراکز و ساختمان های اداری اهمیت پرداختن به این موتورها را بالا برده است.ازجمله موتورهای پرکاربرد در این عرصه ،موتورهای تک فاز القایی می باشند،که در مصارف خانگی و حتی صنعتی بسیار مورد استفاده هستند. کنترل درایو این نوع موتورها از موارد ضروری برای استفاده بهینه تر از انها می باشد.روش های کنترلی مختلفی برای این نوع موتورها وجو دارد از جمله :روش کنترل ولتاژ ،روش کنترل فرکانس و روش کنترلی براساس نسبت ولتاژ به فرکانس ،اما روش های پیچیده تر و کامل تری نیز برای کنترل سرعت موتورهای القایی وجود دارد ازجمله:روش کنترلی براساس کنترل گشتاور مستقیم و روش کنترلی براساس جهت گیری میدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم.در همه روش های مذکور در حلقه های کنترلی اندازه گیری سرعت موتور از اطلاعات ضروری می باشد که از طریق حسگر ها انجام می شود که هم هزینه بالایی دارد و هم در بعضی شرایط محیطی خاص مانند:دماو رطوبت بالا نمی تواند عدد دقیقی را محاسبه کند،همچنین در بعضی موارد که محدودیت فضا وجود دارد،اندازه حجم موتور برای ما مهم هست استفاده از سنسور میتواند فضای بیشتری را اشغال کند لذا به دلایل گفته شده از روش های بدون سنسور استفاده می شود که سرعت موتور براساس مدل و پارامترهای ماشین تخمین زده می شود،که از جمله مشکلات این روش ها وابستگی به پارامترهای موتور می باشد که همواره ثابت نیستند و در زمان کارکرد موتور و شرایط دمایی و محیطی مختلف تغییر می کنند که موجب خطا در روند کار کنترلی می شود. هدف این مقاله ارائه روشی کارامد ، ساده و بدون پیچیدگی برای محاسبه سرعت موتور ازطریق روش کنترل غیرمستقیم برداری ازنوع جهت گیری میدان استاتورمی باشد که برای بهبودکیفیت پاسخ و مقاومت در برابر نامعینی های پارامتری موتور ازکنترل کننده ورؤیت گر غیرخطی مدلغرشی برای محاسبه فرکانس زاویه ای لغزش استفاده شده است. اثبات درستی این مدل جدید ازطریق نتایج شبیه سازی در حالت های مختلف وجود و عدم وجود نامعینی های پارامتری موتور بررسی می شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
Design of Axial-Field Flux-Switching PM Modular- Machine by The Approach of Identifying Suppressing Cogging Torque
Fariba Farrokh - Abolfazl Vahedi - Hossein Torkaman - Vahid Zamani Faradonbeh - Mohammad Sadegh Naghash - Mahdi Banejad
Investigation of A Novel Hybrid Reluctance Motor Utilizing PMs in the Rotor Poles with a Gap
Ali Harooni - Aghil Ghaheri - Mahdi Abolghasemi - Ebrahim Afjei
Optimization of an Axial Flux Permanent Magnet Vernier Generator for Wind Power Generation
Alireza Jafarian-Fini - Meysam Barghamadi - Ahmad Hajiamiri-Damavandi - Mohammad Ardebili
Optimal Adaptive Robust Pitch Controller Specifically Designed for The National Renewable Energy Laboratory Wind Turbine Mode
Pedram Pakravan
The Finite Element Analysis of a New Permanent Magnet Actuator for Vacuum Circuit Breakers
Ahmad Siroos - Somayeh Yarkarami - Ebrahim Afjei - Xiaodong Liang
Partial Discharge Pulse Shape Characteristics as a Tool for Diagnosing Insulation Faults on High Voltage Rotating Machines
Asghar Akbari azirani - Mohammad Rahimi - Azadeh Mohsenian
A Comprehensive DOE-Optimization Method of Coaxial Magnetic Coupling for Aircraft Applications
Fariba Farrokh - Aghil Ghaheri - Ebrahim Afjei
Dynamic Grid Search Optimization for ANFIS-Based Wind Turbine Control: Enhancing Efficiency and Adaptability
Ali Najari - Ava Zanir - Maryam Jabari - Mohammad Jabari
Design and Performance Analysis of a Novel Modular Multilevel Converter Cell for Enhanced Voltage Levels and Power Quality in Medium-Voltage Motor Drives
Sadegh Parsa - Karim Abbaszadeh
توسعه نرمافزار محاسبه سختی یاتاقانهای غلتشی
سمیرا کاویانی - زهره محمدی - علی قاهری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.4.2